true

ویژه های خبری

true
    امروز دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱

دشتستان بزرگ: مستند ایرانگرد به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و روایت جواد قارایی از آن دست مستندهایی است که نزدیک به یک دهه مهمان خانه‌ها بوده و می‌توان گفت همیشه تعداد مخاطبان آثار رو به افزایش است، زیرا مردم به‌واسطه تماشای این مستندها با طبیعت، جاذبه‌های طبیعی، لوکیشن‌های بکر از اقصی نقاط ایران و‌… آشنا شدند و لذت بردند.

به گزارش دشتستان بزرگ، قارایی حتی در ایام کرونا هم بیکار ننشست و تلاش کرد که چهارمین و پنجمین سری از ایرانگرد را بسازد تا مردم را به جاهای زیبای ایران ببرد که تا به امروز ندیده باشند. ایرانگرد نگاهی متفاوت به معرفی طبیعت بکر مناطق مختلف کشور و زندگی روستاییان و عشایر این سرزمین دارد. سازندگان این اثر برای تهیه این برنامه با یک تیم فیلمبرداری به شهر‌ها و استان‌های مختلف ایران سفر کردند. مجموعه اول این مستند در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ در قسمت‌های ۳۰دقیقه‌ای‌ به سفارش شبکه چهار تولید و پخش شد. مجموعه دوم مستند ایرانگرد پس از موفقیت مجموعه نخست در قسمت‌های ۵۰دقیقه‌ای در سال‌های ۱۳۹۲تا۱۳۹۴ به سفارش شبکه اول تهیه شد و در سال۱۳۹۴ از این شبکه پخش شد.

این برنامه به‌عنوان پرمخاطب‌ترین مجموعه مستند ایران شناخته می‌شود. تولید فصل سوم این مجموعه نیز با عنوان «ایرانگرد۳» از اواخر پاییز۱۳۹۴، آغاز شد و در نوروز۱۳۹۷ در قالب ۲۰قسمت ۵۵ تا ۸۰ دقیقه‌ای از شبکه‌های یک و مستند سیما پخش شد و ایرانگرد‌۴ هم در ایام نوروز۱۴۰۰ روانه آنتن شد. به بهانه پخش فصل پنجم ایرانگرد، جواد قارایی در یکی از روزهای تابستانی مهمان روزنامه جام‌جم بود و با او درباره جزئیات ایرانگرد و‌…‌ صحبت کردیم.

با توجه به این‌که قرار است فصل پنجم از مستند ایرانگرد مهر ماه روی آنتن برود، در این فصل مخاطبان را چطور غافلگیر می‌کنید و با چه قشری از مردم، آداب و رسوم و موقعیت جغرافیایی آشنا خواهید کرد؟ ضمن این‌که شما در فصل چهارم این مجموعه خیلی کم مردم را نشان دادید.

در سه فصل ایرانگرد خیلی با مردم بودیم اما در ایرانگرد چهار به‌دلیل کرونا با مردم کم بودیم، زیرا اوج کرونا در کشور بود. در ایرانگرد پنج مردم را هم داریم و به استان‌های جدیدی سفر کردیم؛ مثل استان‌های خراسان‌رضوی، فارس، هرمزگان، بوشهر و بخش‌هایی از گیلان. تلاش کردیم در این فصل دوباره با مردم سر و کار داشته باشیم و آداب و رسوم‌شان را نشان بدهیم. همچنین جنبه هویت ملی را قدری پررنگ‌تر کردیم، هر چند در همه برنامه‌ها پررنگ بود؛ چون در ایرانگرد یک، دو، سه و چهار رویه، راه درست و موفقی را جلو بردیم. بنابراین تلاش کردیم وارد مسیر دیگری نشویم و همین راه را ادامه دهیم. در این فصل بیشتر روی جزئیات تمرکز داشتیم و در محتوا، نگارش طرح و پژوهش دقت بیشتری کردیم و درباره تصویربرداری هم باید بگویم که از فصل‌های دیگر بسیار بهتر است.

 چرا نمره ۲۰ را به خودتان نمی‌دهید؟!

اگر بخواهم نمره ۲۰ بدهم باید پنج سال روی یک مجموعه کار کرد.

در حال حاضر چقدر زمان برای ساخت مستند می‌گذارید؟

بین یک تا یک و نیم سال کار می‌کنیم، چون هم بودجه و هم زمانی که به ما داده می‌شود، کم است. اگر بودجه و زمان خوب به من داده شود دوست دارم یک مجموعه راجع به ایران بسازم که یک مجموعه فاخر باشد. ایرانگرد پنج را در ۲۶ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای ساختم. در مجموع اگر سه سال به من زمان داده شود که روی یک مجموعه درباره ایران کار کنم حتما می‌توانم اثری را بسازم که نمره ۱۹ بگیرد.

 شما برای ساخت ایرانگرد پنج سفر به استان‌های مختلف داشتید، از شمال ایران بگیرید تا جنوب. چطور استان‌ها را انتخاب می‌کنید و این‌که متمرکز روی استان‌های نزدیک به هم نمی‌شوید و برای هر فصل مستندهایی از شمال، جنوب، غرب و شرق‌؟

من در هر فصل از ایرانگرد می‌خواهم تنوع موقعیت جغرافیایی ایران را نشان بدهم. به همین دلیل مخاطبان وقتی قرار است جنگل‌های شمال را ببینند در کنارش باید بیابان‌ها، کوهستان‌ها و روستاها را هم داشته باشیم. در مجموع می‌خواهیم روایت کنیم که ایران واقعا کشور غنی از لحاظ طبیعت است و روش زندگی مردم در همه‌جا متفاوت.

 چرا کمتر روایتگر زندگی شهری هستید؟

معمولا در شهرها خیلی کم کار می‌کنیم اما در این فصل از ایرانگرد بخش‌های کوچکی از شهر  را  آوردیم. دلیل این‌که سراغ شهرها هم رفتم به‌علت اماکن تاریخی‌شان بود. به‌نظرم خیلی کم روی اماکن تاریخی و باستانی کار کردیم و گفتیم چاشنی بیشتری داشته باشیم تا کار جذاب‌تر و تنوعش بیشتر باشد. در کنارش به غذا خوردن مردم هم اشاره کردیم تا تنوع را بالاتر ببریم.

 اما در فصل‌های قبلی ایرانگرد با مردم می‌نشستید و غذا می‌خوردید.

این‌که خودم غذاهای فراموش‌شده ایرانی را بپزم و توضیح بدهم این غذاها مال چه کسی بوده، چرا از این غذا استفاده می‌کردند و چرا مناسب آن اقلیم است را به کار اضافه کردم. بحث هیجان‌انگیزبودن سفرهای طبیعت‌گردی را هم در این برنامه داشته و فکر می‌کنم تنوع خوبی داریم. در ایرانگرد ۵ تاریخ، فرهنگ، مردم، بیابان، دریا، رودها، کوهستان و جنگل را داریم و تقریبا همه چیز هست و به نظرم قابل قبول‌تر از بقیه باشد. ایرانگرد ۵، مهرماه از شبکه یک با کیفیت ۴K روی آنتن می‌رود. فقط یک شبکه به نام ۴K داریم و شبکه فراتر است. از ایرانگرد ۴ به بعد ۴K ضبط می‌شود و هر کس ایرانگرد را در شبکه فراتر با این کیفیت دیده بسیار لذت برده و همه چیز خیلی شفاف است. انگار در صحنه حضور دارید. ایرانگرد ۵ در شبکه یک با کیفیت فول اچ دی پخش می‌شود.

در طول این سال‌ها بدون تردید پیشنهادهایی هم از شبکه‌های خارجی داشته‌اید. واکنش‌تان نسبت به آنها چه بود؟ آیا علاقه‌مند به همکاری بودید؟

سه پیشنهاد از خارج کشور داشتم. دو مورد از آنها را اصلا جواب ندادم و یکی دیگر از جایی بود که برای کار کردن مشکلی وجود نداشت اما خودم تمایل نداشتم چون همچنان اعتقاد دارم سازمان صداوسیما و تلویزیون پر مخاطب‌ترین رسانه است. من کارم را با این رسانه شروع کردم و سازمان صداوسیما به من کمک کرد تا به اینجا برسم و ایرانگرد‌۵ را بسازیم.

بنابراین درست نیست با جای دیگر کار کنم. وقتی راجع به مخاطب صحبت می‌کنیم نباید فقط بگوییم تهران و باید بگوییم کل ایران؛ مثل مرزنشینان، روستاییان، عشایر، شهرها، شهرستان‌ها و استان‌ها. به نظر من رسانه‌ملی همچنان پرمخاطب‌ترین رسانه است و به آن تعهد دارم. وقتی با این رسانه مشکلی ندارم، بنابراین لازم نیست با جای دیگری کار کنم. لذا با همین سازمان کار می‌کنم. معتقدم باید مردم نسبت به ایران، دارایی‌ها، تاریخ و فرهنگ‌مان آگاه‌تر شوند. مخصوصا مناطق دور که اطلاعات چندانی درباره ایران ندارند.

خیلی از روستاییان، عشایر و… به هر دلیلی توان مالی و کاری ندارند و نمی‌توانند به جاهای مختلف ایران بروند و از طریق تلویزیون می‌توانند با ایران، تاریخ و فرهنگ آشنا شوند. اعتقاد دارم ایران به تنهایی به اندازه چند قاره جاذبه گردشگری دارد و در میان یکی از پنج کشور پر جاذبه اول جهان قرار گرفته که متنوع‌ترین و پرجاذبه‌ترین جاذبه‌های گردشگری را دارد. جاذبه‌های گردشگری فقط چیزهای قشنگ نیست، زیرا چیزهای قشنگ تاریخ، هویت ملی و فرهنگ ماست. بنابراین باید قدر دارایی‌هایمان را بدانیم و با افتخار آنها را نشان بدهیم. وقتی تاریخ را می‌خوانیم باید قدر آدم‌هایی را که در این مرز و بوم زندگی کردند و به خاطر کشور و مردم جانشان را دادند، بدانیم و فکر می‌کنم این مسأله کمرنگ شده و در این زمینه کم کار می‌کنیم، ولی من همه تمرکزم را برای همین موضوع گذاشته‌ام؛ مثل هویت ملی، اتحاد ملی و شناخت ایران و فکر می‌کنم تا حالا موفق بوده‌ام.

 اما برخی هنرمندان با این‌که رسانه‌ملی سکوی پرتاب موفقیت‌شان بوده بعد از شهرت به این رسانه پشت کردند. به نظرتان چرا این اتفاق افتاده و شما تا چه زمانی می‌توانید به این تفکری که الان دارید و سعی می‌کنید هویت و اتحاد ملی را در کارهایتان به نمایش بگذارید ادامه دهید؟

من چیزی جز واقعیت بیان نکردم، زیرا به‌واسطه ساخت ایرانگرد، کل ایران را می‌گردم و می‌بینم همه مردم تلویزیون ایران را نگاه می‌کنند و در کنار پلتفرم‌هایی که هست قطعا رسانه‌ملی بالاترین رتبه را در میان مخاطبان دارد. نمی‌دانم چرا کسانی که تلویزیون سکوی پرتاب‌شان بوده بعدا به آن پشت کردند، ولی این اتفاق می‌توانست برای من هم بیفتد.

برای من هم پیش‌آمده که از برخی مسئولان سازمان صداوسیما شاهد بی‌مهری بودم اما هدفم خودم و پیشرفت خودم نبود و تمام تمرکزم روی ایران بود و می‌گفتم باید برای ایران قدمی بردارم و همیشه به یاد آدم‌هایی می‌افتم که از هزاران سال تا به امروز در راه وطن جان‌شان را دادند و این افراد برایم خیلی باارزشند و همیشه آنان را می‌بینم و می‌گویم می‌توانستند در جوانی‌شان زندگی خوبی داشته باشند ولی جان‌شان را دادند تا برای کشورشان قدمی بردارند. هیچ‌وقت خودم را در این برنامه و در این راستا ندیدم. امیدوارم به سهم خودم حداقل قدمی بردارم. بنابراین سعی کرده‌ام و در این مسیر موفق هم بودم.

منبع: جام‌جم

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


ajax-loader