true

ویژه های خبری

true
    امروز سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
چهارشنبه های روانشناسی دشتستان بزرگ:  

دشتستان بزرگ: بعضی از بچه ها با وجود اینکه هوش متوسط و حتی رو به بالا دارند ولی باز هم هر چه درس میخوانند نمره خوب و دلخواه نمیگیرند. این امر باعث میشود انگیزه خود را برای درس خواندن از دست بدهند و روز به روز کمتر سراغ درس و مشق بروند، در نهایت با والدینی مواجه هستیم که باور دارند اگر فرزندشان درس بخواند موفق میشود ولی چون دل به درس نمیدهد چیزی یاد نمیگیرد!
دل به درس ندادن که در عامیانه مطرح میشود در اکثر موارد همان اختلالات یادگیری است؛ مثلا اگر فرزندتان مدت زیادی را پای درس نمی‌نشیند و یا حوصله درس خواندن را ندارد ممکن است مشکل دقت و تمرکز داشته باشد یا اگر فرزندتان هر چه می‌خواند را فراموش میکند ممکن است مشکل حافظه داشته باشد و یا موارد دیگری که مشکلات یادگیری را نشان میدهد و ربطی به پایین بودن هوش یا کم توانی ذهنی ندارد.
این اختلال بین پسرها شایع تر از دختران است. هنوز علت اصلی آن مشخص نشده ولی از جمله علل این اختلال میتوان وراثت، اضطراب دوران بارداری، آسیب های حین تولد، ضربه به سر بویژه ضربه به ناحیه پیشانی در سنین خردسالی و… باشد‌. پس اگر هر یک از موارد فوق درمورد فرزند شما وجود دارد لازم است جهت غربالگری اختلالات یادگیری فرزندتان از سن سه سالگی اقدام نمایید.
با مراجعه به مرکز اختلالات یادگیری باران در شهر برازجان میتوانید غربالگری اختلالات یادگیری کودکانتان را از سن ۳ سالگی انجام داده تا در صورتی که احتمال داده شود که ممکن است کودک در سالهای مدرسه اختلالات یادگیری را نشان دهد، اقدامات پیشگیرانه انجام شده و کلاس های آموزشی برای آنها برگزار شود. این کلاس ها شامل تکنیک هایی جهت شناخت مفاهیم، مترادف و متضاد، افزایش دقت و تمرکز، بهبود حافظه و… می‌باشد.
البته این به این معنی نیست که اگر فرزندتان وارد مدرسه شده و حالا متوجه مشکلات یادگیری ایشان شده اید دیگر راه چاره ای وجود نداشته باشد! خبر خوب اینکه سن طلایی برای درمان این اختلال از ۷ تا ۱۰ سالگی است و خوشبختانه بیش از سه سال است که مرکز اختلالات یادگیری باران با مجوز از آموزش و پرورش استثنایی استان بوشهر در زمینه بهبود مشکلات یادگیری دانش آموزان اقدامات قابل توجهی را انجام داده و نتایج خوبی حاصل شده است. پس اگر از اقدامات پیشگیرانه برای فرزندتان جاماندید حواستان باشد که از اقدامات توانبخشی برای درمان جا نمانید چون در صورت انجام ندادن اقدامات توانبخشی درسنین پایین، این اختلال تا سنین بزرگسالی و تا پایان عمر همراه فرد است و کل زندگی تحصیلی ،فردی، اجتماعی و اقتصادی وی را تحت تاثیر قرار میدهد.
جهت تشخیص این اختلال اقداماتی نظیر مشاهده و ارزیابی کودک، مصاحبه با والدین و گرفتن تاریخچه رشدی و در نهایت آزمون های تشخیصی از جمله وکسلر کودکان ورژن ۴ (WISC_IV) برای کودکان ۶ تا ۱۶ سال انجام میشود تا از این طریق میزان هوش، حافظه، دقت و تمرکز، سرعت عمل و… مورد سنجش قرار گیرد و براساس آن تشخیص نهایی گذاشته شود.
پس از تشخیص، اقدامات توانبخشی و آموزشی آغاز میشود؛ بر اساس نیاز دانش آموز کارکردهای اجرایی مغز شامل حافظه، دقت و تمرکز، برنامه ریزی و سازماندهی با استفاده از تکنیک های تخصصی تقویت شده و بعد از آن وارد مرحله درمان هر یک از سه اختلال خواندن، نوشتن و محاسبات بر اساس نیاز دانش آموز میشویم. درنهایت نیز آموزش دروس مدرسه با شیوه ای متفاوت و متناسب با نیاز و استعداد دانش آموز آغاز میشود.

*سیده فاطمه موسوی
*کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
*مدیر مرکز اختلالات یادگیری باران
*آدرس: برازجان، خ سازمانی ، ابتدای خ آیت، سمت راست، مرکز غیردولتی آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری باران
*رزرو نوبت: ۰۹۹۱۳۲۹۵۷۴۰

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


ajax-loader